omorganisationer-och-uppsagningar

Omorganisationer och uppsägningar

Omorganisationer

Behov av omorganisation i en verksamhet påverkar ofta en eller flera arbetstagare. Det kan finnas en generell arbetsbrist på grund av kostnadsbesparingar i verksamheten eller att en omorganisation av en eller flera delar av verksamheten behöver göras av organisatoriska skäl.

Inför en omorganisation är det viktigt att i ett tidigt skede ha kunskap om det arbetsrättsliga regelverket, då det innehåller åtgärder som måste utföras i rätt tid och på rätt sätt.

Vi på NORMA kan vägleda er som arbetsgivare i en omorganisation som berör en eller flera arbetstagare.

Uppsägningar

Uppsägning av en anställd kräver sakliga skäl, vilket utgörs av antingen personliga skäl eller arbetsbrist.

Uppsägning av personliga skäl är kopplat till den enskilda arbetstagaren personligen. Det kan bland annat handla om misskötsamhet, svårigheter att samarbeta, arbetsvägran, trakasserier eller illojalitet.

Arbetsbrist utgörs av alla skäl som inte är kopplade till arbetstagaren personligen. Det kan vara att det saknas arbetsuppgifter eller att företaget inte har pengar till driva verksamheten vidare. Det kan också ha uppstått övertalighet på grund av omorganisation.

Det finns en allmän uppfattning om att det är svårt att säga upp anställda på grund av personliga skäl. Det avgörande för att undkomma dessa svårigheter handlar i många fall om att utvärdera och dokumentera löpande när det uppstår olika typer av svårigheter med en arbetstagare.

NORMA kan utgöra arbetsgivarens partner i uppsägningar från början till slut, för att hjälpa till att säkerställa att de arbetsrättsliga reglerna följs, att beslut fattas i rätt tid samt förmedlas till arbetstagarna och organisationen på ett korrekt sätt.

Kontakta vårt team

Johanna Marklund

Paralegal | Teamkoordinator

Louise Lindahl

Advokat | Konkursförvaltare

Nadja Nordlund

Biträdande jurist

Jakob Nortoft

Partner | Advokat