Uppdatering av Arbetsmiljöverkets föreskrifter – vad gäller nu?
Sedan den 1 januari 2025 gäller Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter. De tidigare 2300 paragraferna i 67 föreskrifter har nu samlats och omstrukturerats till 15 föreskrifter. Syftet med förändringen i regelverket är att det ska bli lättare att hitta, förstå och använda Arbetsmiljöverkets regler. Förändringen innebär i huvudsak endast en ny struktur, d.v.s. en stor del av reglerna är desamma som tidigare, dock med undantag för vissa regler för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare. Där har det tillkommit en del nya regler som förtydligar ansvar och uppgifter, framför allt i de tidiga skedena av byggprocessen.
De 15 föreskrifterna är indelade i tre grupper: grundläggande regler, övriga regler, och produktregler. Det finns ingen juridisk hierarki bland de olika regelgrupperna, utan indelningen beskriver ett flöde i arbetsmiljöarbetet. De grundläggande reglerna talar om vilka grundläggande skyldigheter som gäller för alla arbetsgivare eller motsvarande oavsett verksamhet, samt för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare. De övriga reglerna gäller för olika verksamheter beroende på vilka arbeten och risker som finns i verksamheten, och produktreglerna innehåller krav på specifika produkter.
Som arbetsgivare behöver du således identifiera vilka risker och produkter som finns i verksamheten och tillämpa de regler som gäller för dem.
Några grundläggande arbetsmiljöförskrifter värda att påminna om, som gäller för alla arbetsgivare, är följande:
Arbetsgivare ska se till att det finns en arbetsmiljöpolicy som beskriver hur arbetsmiljöförhållandena ska vara i arbetsgivarens verksamhet, för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö. (7 § AFS 2023:1)
Arbetsgivaren ska också se till att det finns rutiner som beskriver hur det systematiska arbetsmiljöarbetet i verksamheten ska gå till. Av rutinen ska det framgå när och hur arbetsmiljöarbetet ska genomföras, vem som ska se till att det genomförs, och vilka som ska medverka i arbetet. (8 § AFS 2023:1)
Både arbetsmiljöpolicyn och rutinerna över det systematiska arbetsmiljöarbetet ska vara skriftliga om det finns tio eller fler arbetstagare i verksamheten.
Nya regler om projektering och byggarbetsmiljösamordning
De nya föreskrifterna om projektering och byggarbetsmiljösamordning riktar sig till byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare. Föreskrifterna anger vem som ska göra vad i arbetsmiljöarbetet i ett byggprojekt, och i vilket skede det ska göras. Tanken är att den som kan påverka arbetsmiljön till det bättre, också ska göra det. Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö på bygg- eller anläggningsarbetsplatser.
Fokus ligger på arbetsmiljöarbetet i de tidiga skedena av ett bygg- och anläggningsprojekt, det vill säga hur arbetsmiljörisker ska förebyggas vid planering, projektering och byggarbetsmiljösamordning, och föreskrifterna syftar till att förebygga ohälsa och olycksfall som kan uppstå under byggskedet, samt att ge förutsättningar för en god arbetsmiljö på framtida arbetsplatser i den färdiga byggnaden eller anläggningen.
Vill du veta er om vilket ansvar du som arbetsgivare eller byggherre har för arbetsmiljön, hör av dig till NORMAs arbetsrättsteam, så berättar vi mer.