Efter upphandlingen
När upphandlingen har genomförts, avtal har tecknats och avtalsspärren har löpt ut – då är allt klart? Ja, i alla fall när det gäller upphandlingsreglerna.
Upphandlingsreglerna är som utgångspunkt inte tillämpliga på avtalet mellan det allmänna och leverantören, utan då gäller ”vanliga” civilrättsliga regler. I detta skede är det viktigaste att avtalet fullgörs på det sätt som är planerat och avtalat; parterna kan dock ha olika uppfattningar om detta.
Avtalsuppföljning m.m.
Det allmänna kan genomföra avtalsuppföljning och i varierande grad kräva att leverantören ska vidta olika åtgärder, såsom t.ex. att besvara frågor samt ge in dokumentation och underlag m.m. för att visa att avtalet fullgörs på korrekt sätt.
Under avtalstiden kan det även bli nödvändigt att genomföra olika ändringar av det upphandlade avtalet. Det kan bl.a. vara fråga om att byta leverantör, göra kompletterande beställningar eller ändra priser. I upphandlingsreglerna finns bestämmelser som reglerar i vilka situationer det är tillåtet.
NORMA har lång erfarenhet av att hantera olika typer av situationer och frågeställningar som kan uppkomma under den tid som ett upphandlat avtal gäller. Med affären i fokus, lämnar vi alltid pragmatiska och användbara råd, som på bästa sätt skapar förutsättningar för ett fortsatt bra samarbete i det upphandlade avtalet.
Tvist om upphandlade avtal och skadestånd m.m.
I vissa fall går det tyvärr inte att undvika tvist, hur mycket parterna än vill. När det blir tvist kring ett upphandlat avtal är det nödvändigt att ha särskild kunskap om upphandlingsreglerna och förstå vilken betydelse det har för domstolsprocessen.
På NORMA arbetar även vårt affärsområde Kommersiella tvister med process- och tvistefrågor i flera olika frågor, såsom bl.a. att bedöma förutsättningarna inför en domstolsprocess och att vara ombud i tvister.
Det är inte ovanligt att även det upphandlade avtalet blir föremål för tvist, det kan handla både om avtalets tillämpning, avtalsbrott och skadestånd m.m. Läs mer om överprövning av upphandlingar här.
Med NORMAs samlade kunskaper och erfarenheter inom både tvist/processer och offentlig upphandling kan vi lämna komplett och förstklassig rådgivning i alla tvister som uppstår kring upphandlade avtal samt lämna tydlig, konkret och användbar rådgivning från första mötet till avslutad process.