Nya bestämmelser för upphandlingar på det icke direktivstyrda området

Den 1 februari 2022 började nya regler att gälla för upphandlingar på det icke-direktivstyrda området, dvs. upphandlingar som vi i Sverige kan reglera själva.

Det huvudsakliga syftet är att göra reglerna mer flexibla och att ge upphandlande myndighet eller enhet större handlingsutrymme. Detta påverkar naturligtvis även leverantörerna. Sammanfattningsvis kan det vara bra att känna till att de nya reglerna:

 

  • Ställer högre krav på noggrannhet hos leverantörer i upphandlingar på det icke-direktivstyrda området.
  • Sannolikt kommer leda till fler direktupphandlingar.
  • Kan leda till fler gränsdragningsfrågor.

 

Viktiga ändringar som görs i Lag (2016:1145) om offentlig upphandling (”LOU”) och Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna (”LUF”):

  • Ett kapitel blir två; 19 kap för annonspliktiga upphandlingar och 19 a kap för direktupphandlingar. Bilagorna 2-2a (sociala och särskilda tjänster) slås även ihop till en ny bilaga 2.
  • Skyldigheten att genomföra upphandlingen med tillämpning av visst förfarande tas bort. Numera är det tillräckligt att det anges hur upphandlingen kommer att genomföras. Det förtydligas också att det är tillåtet med dialog i upphandlingen som även får omfatta rättelser, förtydligande och kompletteringar.
  • En möjlighet till s.k. täckningsköp införs.
  • Direktupphandlingsgränserna höjs.
  • Värdet av en upphandling får uppskattas för separata enheter inom en myndighet/enhet.
  • Andra grunder för uteslutning av leverantör än vad som gäller på det direktivstyrda området tillåts.

 

Ändringarna innebär i huvudsak att:

Regelverket görs mer flexibelt. Genom att skyldigheten att tillämpa visst förfarande tas bort, kommer upphandlingens genomförande i högre grad styras av vad myndigheten/enheten bedömer är lämpligt. Förfarandet måste dock vara förenlig med de grundläggande principerna.

 

Om andra uteslutningsgrunder än de som gäller på det direktivstyrda området tillämpas måste dessa framgå i upphandlingsdokumenten och i övrigt vara förenliga med de grundläggande principerna.

 

Uppskattning av en upphandlings värde numera får göras för separata enheter även vid direktupphandling. Därigenom utökas utrymmet för direktupphandlingar.

 

Möjligheten till täckningsköp införs som ett komplement till direktupphandling på grund av synnerlig brådska. Reglerna om täckningsköp är något mindre restriktiva och innebär att direktupphandling är tillåtet vid anskaffning som är nödvändig för att tillgodose ett angeläget behov som uppstått till följd av en överprövning.

 

Direktupphandling är tillåtet om kontraktsvärdet understiger 1) 700 000 kr enligt LOU och 2) 1 200 000 kr enligt LUF. Numera är det även tillåtet med direktupphandling av tjänster i bilaga 2 när kontraktsvärdet understiger tröskelvärdet.

 

Viktigt att tänka på som leverantör

Det är viktigt att vara noggrann i alla upphandlingar. På det icke-direktivstyrda området har det däremot blivit extra viktigt eftersom handlingsutrymmet för myndighet/enhet numera har utökats. Utformningen av sådana upphandlingar kan i större utsträckning än tidigare komma att variera och leverantörer bör därför vara särskilt uppmärksamma vid genomgång av upphandlingsdokument och i samband med anbudsgivning. Det blir dessutom viktigt att vara uppmärksam och kontrollera vilka uteslutningsgrunder som tillämpas.

 

De höjda direktupphandlingsgränserna och de nya reglerna om beräkning av kontraktsvärde kan även leda till fler direktupphandlingar. För att minska risken att gå miste om affärsmöjligheter till följd av att upphandlingar inte annonseras i samma utsträckning som tidigare bör leverantörer därför se över hur nya potentiella upphandlingar bevakas. Detta kan t.ex. lösas genom en utökad dialog med myndigheter/enheter, vilket med fördel kan kombineras med en presentation av er och ert erbjudande.

 

Det mer flexibla regelverket kommer sannolikt även att leda till fler gränsdragningsfrågor – ställ därför frågor till eller begär förtydliganden från myndigheten/enheten om något är oklart. Detta har även blivit särskilt viktigt till följd av två nya avgöranden från Högsta domstolen, vilket kommer att redovisas i kommande blogginlägg.

Skribent
Linus Nilsson
Advokat